Informacje
Dworzec Warszawa Główna i linia średnicowa 1921–1949
Budowa kolejowego Dworca Głównego i zelektryfikowanej linii średnicowej to największa inwestycja komunikacyjna międzywojennej Warszawy. Dzięki wprowadzeniu nowoczesnych, do tamtej pory niestosowanych na PKP rozwiązań inwestycja ta wpłynęła na rozwój całego polskiego kolejnictwa. Dworzec, budowany według najnowszych technologii, miał być największym i najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Choć przed wybuchem II wojny światowej nie udało się go ukończyć i oddać do eksploatacji oraz zrealizować docelowej koncepcji czterotorowej linii średnicowej, wykonane prace na zawsze zmieniły krajobraz komunikacji w stolicy i wpłynęły na bezprecedensowy rozwój podwarszawskich miejscowości.
Publikacja oprócz przybliżenia dziejów tej inwestycji zawiera ponad sto archiwalnych fotografii, ukazujących kolejne etapy budowy dworca, stacji Warszawa Główna i linii średnicowej oraz kilkanaście planów i rysunków, obrazujących zamierzenia projektantów i architektów. Przedstawia również ówczesną organizację ruchu pociągów i niepublikowane dotychczas, szczegółowe dzieje obiektu w czasie wojny. Opisuje także historię rozbiórki ruin dworca i ponownego uruchomienia odbudowanej ze zniszczeń wojennych warszawskiej „średnicy”.
Dziś trudno sobie wyobrazić Warszawę funkcjonującą bez linii średnicowej, natomiast wysadzony w powietrze na przełomie 1944 i 1945 roku Dworzec Główny został niemal całkowicie zapomniany. Czas więc o nim przypomnieć!
Książkę polecają:
Ilość stron: | 128 |
Format: | 205 x 290 |
Oprawa: | twarda |
ISBN: | 978-83-7729-586-1 |
EAN: | 9788377295861 |
Waga: | 840 g |
SERIA: | Monografie komunikacyjne Zobacz inne pozycje z tej serii |
Fragment ksiązki (pdf): | Zobacz fragment książki |
Książki o podobnej tematyce:
Warszawa między wojnami. Opowieść o życiu Stolicy 1918-1939
Warszawa między wojnami to książka, która wprowadzi czytelnika w klimat przedwojennego miasta. Autor opowiada w niej o poszczególnych sferach życia międzywojennej Warszawy, ...
74.93 zł
20-lecie komunikacji w Polsce Odrodzonej (1918-1939). Reprint
Władze II Rzeczypospolitej szczególnie dbały o rozwój komunikacji w odrodzonym kraju. W tym czasie zbudowano imponujący port w Gdyni, po rzekach i kanał...
112.43 zł
Warszawa, której nie ma - A Warsaw that no longer exists
Warszawa, której nie ma, ożywa na kartach tej książki. Kolejne strony odkrywają współcześnie nieznane nam oblicze naszej stolicy. Zobaczmy bogato zdobione elewacje kamienic ...
44.93 zł
Stacje kolejowe. Warszawa 1845-1915
Drugi tom cyklu Stacje kolejowe – architektura i budownictwo został w całości poświęcony warszawskim stacjom epoki zaboru rosyjskiego. Przy wszystkich ograniczeniach będących konsekwencją zniewolenia ...
89.93 zł
Warszawa niezaistniała
Warszawa niezaistniała Jarosława Trybusia to fascynująca opowieść o niezrealizowanych projektach urbanistycznych i architektonicznych dwudziestolecia międzywojennego. Autor – historyk sztuki, krytyk architektury, w latach 2012-2019 wicedyrektor Muzeum ...
59.93 zł
Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1950
Jedną z największych inwestycji komunikacyjnych w Polsce międzywojennej była przebudowa węzła kolejowego w Warszawie, polegająca na wykonaniu częściowo przebiegającej w tunelu linii ś...
59.93 zł
Klienci, którzy kupili tę książkę, kupili również:
Węzeł kolejowy Koluszki
Wokół stacji kolejowej w Koluszkach narosło wiele mitów i anegdot. Wszyscy słyszeli o Balu na dworcu w Koluszkach, a złośliwi twierdzili, że to&...
74.93 zł
Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1950
Jedną z największych inwestycji komunikacyjnych w Polsce międzywojennej była przebudowa węzła kolejowego w Warszawie, polegająca na wykonaniu częściowo przebiegającej w tunelu linii ś...
59.93 zł
Stacje kolejowe. Warszawa 1845-1915
Drugi tom cyklu Stacje kolejowe – architektura i budownictwo został w całości poświęcony warszawskim stacjom epoki zaboru rosyjskiego. Przy wszystkich ograniczeniach będących konsekwencją zniewolenia ...
89.93 zł
Galicja na torach, czyli kolejowa historia Podbeskidzia
Uwaga, uwaga! Pociąg osobowy ze stacji Żywiec odjedzie z toru przy peronie pierwszym. Podróżni proszeni są o natychmiastowe zajmowanie miejsc w wyznaczonych wagonach. Mają Państwo ...
44.93 zł
Kolej między wojnami
Po latach zaborów i I wojnie światowej pociągi wprowadzały życie na tory nowoczesności. Jak legendarna lukstorpeda upajały prędkością, ułatwiały komunikację ...
74.93 zł
- A jednak kolej. Tom V. Przemysł na szynach. Kolej wobec industrializa...
- Sekrety województwa łódzkiego
- Łódzka kuchnia regionalna - Lodz regional cuisine
- Nasz Świdermajer
- Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1950
- Ukryta przestrzeń. Wojskowe lata warszawskiego Bemowa 1945–1989
- Zabytkowa stacja kolejowa Gniezno. Od Kolei Górnośląskiej do Planu ...
- Zaczarowany Lwów. Przewodnik nieoczywisty
- Dworzec Warszawa Główna i linia średnicowa 1921–1949
- Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)
Proszę się zalogować.
email: | |
hasło: | |
Zalogowanie oznacza akceptację regulaminu oraz Polityki Ochrony Prywatności (RODO) w jego obecnym brzmieniu. | |
Nie pamiętasz hasła? | |
Nie masz jeszcze konta? |