Miron Urbaniak Kolej Skwierzyna - Stare Bielice (Krzyż) Spis treści Słowo wstępne Lubuskiej Wojewódzkiej Konserwator Zabytków .............................. 5 Słowo wstępne Burmistrzów Drezdenka i Skwierzyny ....................................... 7 Część I Dzieje kolei Skwierzyna – Stare Bielice Wstęp ..... ............................................................................ 13 1. Marchia Graniczna Poznańskie – Prusy Zachodnie i jej uwarunkowania komunikacyjne ................................................. 21 2. Koncepcja budowy Kolei Pogranicza (Grenzlandbahn) ................................. 47 3. Budowa kolei Skwierzyna – Stare Bielice (Krzyż) ................................... 73 4. Eksploatacja i powojenna odbudowa kolei Stare Bielice – Skwierzyna ................ 115 Część II Zabytkowe dziedzictwo kolei Skwierzyna – Stare Bielice 1. Szlak kolejowy i drogowe obiekty inżynieryjne ..................................... 129 2. Trasa i przebieg linii ............................................................ 133 3. Mosty kolejowe .................................................................... 141 4. Przepusty wodne ................................................................... 153 5. Wiadukty kolejowe i drogowe ....................................................... 169 6. Stacje i przystanki kolejowe ...................................................... 179 6.1. Stacja Stare Bielice (PL km 0,00–1,184/DE km 50,0 + 48–50,9 + 84) .............. 197 6.2. Stacja Drezdenko (PL km 5,824–7,088/DE 43,8 + 93–44,6 + 33) .................... 214 6.3. Stacja Trzebicz Krajeński (PL km 11,625–12,932/DE km 38,2 + 48–38,6 + 58) ...... 231 6.4. Stacja Gościm (PL km 18,006–19,248/DE km 31,7 + 77–32,5 + 63) .................. 235 6.5. Przystanek osobowy z ładownią Goszczanowiec (PL km ?–?/DE 27,4 + 60–27,6 + 11) ............................................. 251 6.6. Stacja Goszczanowo (PL km 26,426–27,706/DE km 23,5 + 70–23,8 + 68) ............. 253 6.7. Stacja Lipki Wielkie (PL km 32,116–33,386/DE km 17,6 + 17–18,4 + 42) ........... 261 6.8. Przystanek osobowy z ładownią Stare Polichno (PL km ?–?/DE km 13,1 + 09–13,2 + 70) .......................................... 275 6.9. Stacja Murzynowo (PL km 42,663–43,965/DE km 7,6 + 78–8,0 + 77) ................. 277 6.10. Stacja Skwierzyna Gaj (PL km 47,414–48,526/DE 2,5 + 42–2,8 + 69) .............. 285 7. Waloryzacja zabytkowego szlaku i jego rewitalizacja ............................... 295 Zakończenie ............................................................................ 309 Wykaz skrótów stosowanych w pracy ...................................................... 315 Wykaz tabel zamieszczonych w pracy ..................................................... 315 Źródła ilustracji ...................................................................... 316 Wykaz ilustracji ....................................................................... 316 Bibliografi a .......................................................................... 323 Indeks osobowy ......................................................................... 329 Indeks nazw miejscowości ............................................................... 333 Streszczenie w języku angielskim i niemieckim .......................................... 341