Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej – mechanizmy powstawania i funkcjonowania do 1914 roku
Cena katalogowa: 99.90 zł
Cena promocyjna: 74.93 zł
Posiadamy w sprzedaży produkt uszkodzony w obniżonej cenie 49.95 PLN
Jeżeli chcesz zakupić taki produkt dodaj do koszyka:
Książka Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej – mechanizmy powstawania i funkcjonowania do 1914 roku ukazuje nieznane dotąd problemy administracyjne, zjawiska społeczne oraz architektoniczno-inżynieryjne wpływające na funkcjonowanie kolei w okresie jej najintensywniejszego rozwoju, przypadającego na XIX wiek. Istotą pracy jest zbadanie przemian, jakie niosło za sobą pojawienie się kolei, poprzez pryzmat osób, które przyczyniły się do jej powstania, dynamicznego rozwoju i sprawnego funkcjonowania. Tytułowe mechanizmy, czy inaczej reguły panujące podczas budowy i ewolucji kolei, przedstawiono poprzez zestawienie dwóch różnych pod wieloma względami prowincji – poznańskiej i śląskiej. Umożliwia to wydobycie złożoności problemu zarządzania wciąż rozrastającym się organizmem kolejowym w dwóch różnych narodowo prowincjach, ukazanie ewolucji i postępu myśli architektonicznej i inżynieryjnej oraz postaw społecznych wobec kolei.
Patron wydania:
Szczegóły książki:
Przemysław Dominas
Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej
Mechanizmy powstania i funkcjonowania do 1914 roku
Spis treści
Wprowadzenie ............................................................................... 5
I. Koleje prowincji poznańskiej i śląskiej na tle kolei na świecie ......................... 19
1.1. Systemy kolejowe na świecie ......................................................... 19
1.2. Koleje prowincji poznańskiej i śląskiej jako element
systemu kolei państwa pruskiego ........................................................ 26
II. Inicjatywy budowy linii kolejowych ..................................................... 39
2.1. Wybrane inicjatywy kolejowe w prowincjach poznańskiej i śląskiej .................... 40
2.2. Postacie inicjujące budowę linii kolejowych
w prowincjach poznańskiej i śląskiej ................................................... 51
2.3. Udział komitetów w pracach przedwstępnych ........................................... 53
III. Struktury organizacyjne oraz postacie administracji kolejowej
na szczeblu ministerialnym ............................................................. 57
3.1. Hierarchia urzędnicza w administracji kolejowej ..................................... 57
3.2. Ministerstwo i zakres czynności Wydziału Kolejowego ................................. 59
3.3. Wybrane postacie na szczeblu ministerialnym, zasłużone w procesie
powstawania kolei w prowincjach poznańskiej i śląskiej .................................. 85
IV. Dyrekcje kolei, ich struktury organizacyjne, postacie i podstawowe
mechanizmy funkcjonowania ............................................................... 89
4.1. Dyrekcje kolei i ich struktura organizacyjna ........................................ 89
4.1.1. Dyrekcja Kolei we Wrocławiu ..................................................... 91
4.1.2. Królewska Dyrekcja Kolei Wschodniej w Bydgoszczy ................................ 98
4.1.3. Królewska Dyrekcja Kolei w Katowicach ........................................... 101
4.1.4. Królewska Dyrekcja Kolei w Poznaniu ............................................. 106
4.2. Wybrane postacie zatrudnione w dyrekcjach kolejowych
w prowincjach poznańskiej i śląskiej ................................................... 108
4.3. Podstawowe działania dyrekcji kolei w zakresie funkcjonowania kolei ................. 111
4.4. Działania dyrekcji kolei podczas budowy linii kolejowej ............................. 114
V. Władze i administracja państwa a sprawy kolejnictwa ..................................... 125
5.1. Rola Sejmu Pruskiego i monarchy w procesie powstawania kolei ........................ 125
5.2. Ministerstwo w procesie powstawania kolei ........................................... 130
5.3. Naczelny prezes prowincji i sejm prowincjonalny jako ogniwo w rozwoju kolei ......... 133
5.4. Prezydium rejencji i jego rola w procesie powstawania i funkcjonowania kolei ........ 136
5.5. Starostwa powiatowe w procesie powstawania i funkcjonowania kolei ................... 142
5.6. Władze miejskie w procesie powstawania i funkcjonowania kolei ....................... 145
5.7. Droga zawodowa wyższych urzędników państwowych zatrudnionych
przy powstawaniu kolei .................................................................. 150
VI. Materialne dziedzictwo kolei w prowincjach poznańskiej i śląskiej ...................... 155
6.1. Obiekty inżynieryjne ................................................................ 156
6.1.1. Budownictwo obiektów mostowych w XIX i na początku XX wieku ..................... 156
6.1.2. Kolejowe obiekty mostowe w prowincjach poznańskiej i śląskiej
do 1914 roku .......................................................................... 160
6.1.3. Budownictwo górskich tuneli kolejowych w XIX i początku XX wieku ................ 182
6.1.4. Tunele kolejowe na Śląsku ....................................................... 185
6.2. Architektura obiektów kolejowych ..................................................... 199
6.2.1. Architektura dworców kolejowych w prowincjach poznańskiej i śląskiej
do 1914 roku .......................................................................... 201
6.2.2. Kolejowe obiekty towarzyszące .................................................... 240
VII. Relacje społeczeństwa z koleją ........................................................ 253
7.1. Wnioski i petycje o budowę nowych obiektów i linii kolejowych ....................... 254
7.2. Uroczystości uruchamiania nowych obiektów oraz linii kolejowych ..................... 256
7.3. Codzienne i niecodzienne relacje z koleją ........................................... 260
7.4. Podróże koleją, ich natężenie i kierunki w prowincjach poznańskiej i śląskiej ....... 267
7.5. Przejazdy wycieczkowe i obowiązujące taryfy ......................................... 275
7.6. Instytucjonalne oddziaływanie społeczeństwa na usprawnianie
funkcjonowania kolei ................................................................... 281
Podsumowanie ............................................................................... 286
Bibliografia ............................................................................. 293
Wykaz skrótów ............................................................................ 300
Źródła ilustarcji ........................................................................ 300
Spis ilustracji .......................................................................... 301
Spis tabel ............................................................................... 306
Indeks osób .............................................................................. 307
Indeks nazw geograficznych ............................................................... 314
Załączniki ............................................................................... 320
Summary .................................................................................. 332
Zussammenfasung .......................................................................... 334
Książki o podobnej tematyce:
59.90 zł44.93 zł
Klienci, którzy kupili tę książkę, kupili również:
99.90 zł74.93 zł
69.90 zł52.43 zł